Ett år med flygtrafikledning på distans

Det fjärrstyrda flygledartornet vid Örnsköldsvik Airport firar ett år med att tilldelas EU-komissionens utmärkelse, Single European Sky Awards 2016.

Sedan 21 april 2015 har Luftfartsverket bedrivit flygtrafikledning för Örnsköldsvik Airport på distans från Luftfartsverkets Remote Tower Center i Sundsvall. Med nästan 4 000 loggade drifttimmar har LFV samlat på sig en unik erfarenhet, något som flygplatser runt om i världen kan dra nytta av.

– Efter ett år med RTS kan jag säga att fjärrstyrd flygtrafikledning har fungerat precis så som jag har förväntat mig, det vill säga att vi märker ingen skillnad mot tidigare. Flygsäkerheten och effektiviteten är lika hög och god som den var med konventionell flygtrafiktjänst, säger Robert Gyllroth, flygplatschef på Örnsköldsvik Airport.

Det internationella intresset har varit stort och Remote Tower Center fick i år ta emot flera priser och utmärkelser på World ATM Congress i Madrid, bland annat Single European Sky Awards 2016. ”Ett innovativt och unikt initiativ som visar hur teknologi kan minska kostnaderna för en flygplats, samtidigt som flexibiliteten ökar utan att säkerhet eller den operativa tillgängligheten riskeras.” Så låter en del av EU-kommissionens motivering till utmärkelsen.

Örnsköldsvik Airport blev den första flygplatsen i världen att fjärrstyras. Sundsvall Timrå Airport blir nummer två under försommaren 2016 och våren 2017 ansluts Linköping City Airport till Remote Tower Centre.

Läs mer om det första året med fjärrstyrt flygledartorn. Länk till annan webbplats.

Läs mer om utmärkelsen. Länk till annan webbplats.