Ett RISE-ledt projekt (2018–2019) som utgick från Örnsköldsvik Airport (OER) för att demonstrera drönarbaserad automatisk övervakning – t.ex. stängselinspektion, fordonsspårning och övervakning dygnet runt evertiq.se+11ri.se+11katla.aero+11 Länk till annan webbplats..
Utvecklade en prototypdrönare, kommunikationslösningar för fjärrstyrning, och utvärderade driftkostnader samt säkerhetsförbättringar.
2. EDIS & LARC – autonoma drönarsystem och elflyg
Via projektet EDIS (2021–), som bedrivs vid LFV Aviation Research Center (LARC) i Örnsköldsvik, testar man eldrivna drönare och elflygplan i autonoma uppdrag – allt från olycksskador och räddningsinsatser till rutinuppdrag som skogsinventering, sjöövervakning och bedömning av isförhållanden ri.se Länk till annan webbplats.katla.aero+1warpnews.se+1 Länk till annan webbplats..
Inkluderar avancerad teknik som automatiserad navigering utom synhåll (BVLOS) och integration med UAS-styrsystem.
Projekten har implementerat geofencing i drönarplattformar som Katla Aero och Flypulse, integrerade med kamera-/radarsensorer och automatisk positionering för att undvika intrång i kritiska områden.
Sammanfattning
Örnsköldsvik Airport fungerar som testarena för automatiska drönarsystem, elflyg och geofence-integrering.
Projekten ASAS (2018–2019) och EDIS/Electric Drone Integration System (2021–) ligger i framkant, med stöd av RISE, LFV, Mittuniversitetet och flera industripartner.
Fokus ligger på drönarövervakning (säkerhet, automation), autonom navigering samt skyddszoner via geofencing, som en del av Västerbotten och Sveriges framtida U-space‑infrastruktur.